Jag gillar när man kliver ut ur badrummet så ska hela huset lukta duschtvål. Persika, jordgubb, vanilj, mango, kokoslukt var några av mina favoriter. Nu har jag skippat alla väldoftande och färgglada duschkrämer och släppa hem plastflaska efter plastflaska. 
 
"Det är vanligt att tvål utan miljömärkning innehåller allergiframkallande ämnen och ämnen som är giftiga för vattenlevande organismer. De kan också innehålla hormonstörande ämnen" Detta skriver Naturskyddsföreningen på deras hemsida och detta vill jag inte att mina barn, jag själv eller naturen ska utsätta oss för. 
 
Återblick nr 2. Duschkräm 
Min första duschtvål gjorde jag av en ekologisk hårdtvål som jag rev och blandade med 2 liter vatten + 1 liter ljummet vatten+ 4 msk kokosolja. Rörde så så all tvål löste sig och lät stå över natten. Dagen efter så mixade jag tvålblandningen och tömde upp i tomma rena flaskor. 
 
Från en början tyckte jag att den var bra, det kändes bra med en tvål som var snäll mot min hud och med naturen. Efter någon vecka tyckte jag att duschtvålen blev lite slemig men fortfarande att man blev ren och kändes bra mot huden. 
3 liter duschtvål är mycket! Jag har faktiskt inte använt upp tvålen än och nu har det gått så lång tid att jag inte längre vill använda den. Vet inte hur länge den håller men man kanske kan städa toaletten med den :) 
 
Jag har i alla fall gjort en ny duschtvål på aleppotvål och med mycket mindre vatten som jag dessutom kokade upp innan + samma mängd kokosolja.  Har också lärt mig att göra mindre satser och använda upp det man har gjort medan det är fräscha. Den tvålen är bättre och hela familjen gillar den! 
 
Vet ni hur länge egen duschtvål håller?