Eget balsam/surskölj/hårglans 
 
Innan jag började med lertvätt så behövde jag tvätta håret två gånger per dusch, ungefär 4-5 gånger per vecka. Det första jag gjorde för att minska kemikalier i håret var att ta bort balsam och ersätta det med äppelcidervinägerskölj.
Jag provade många gånger men har aldrig gillat det. 
 
Äppelcidervinäger utspätt med vatten ( 1 del äppelcidervinäger och 5-9 delar vatten) ska ge håret glans och håret ska bli mer lättkammat. Lukten försvinner när håret har torkat, men eftersom jag alltid tvättar håret på morgonen så har jag kommit till jobbet och luktat äcv ett par gånger :)  Håret tyckte jag också blev flygit ( skrev om ett bra hårfukt tidigare i vecka) och snabbt smutsigt. 
 
Jag har tjocka och glatta hårstrån. Behöver aldrig kamma mig och har svårt att göra fina frisyrer då håret bara slingrar sig ur :)
Detta var i alla fall inget för mig och mitt glatta hår, men jag har hört mycket gott om äcv-skölj! 
 
Tycker aboslut att du ska prova!