Det finns massor med kemikalier i tvättmedel som går rakt ut i miljön men även in i vår hud. Har man känslig hud som jag är detta tvättmedel perfekt! 
 
Vi har använt det i 3 månader och det funkar perfekt, tar bort tuffa fläckar från dukar och kläder, tar bort lukten från illaluktande träningskläder. Dessutom är den bra för miljön och för våra kroppar och billig att göra. 
Kan det bli bättre?  
 
 
Hudvänligt tvättmedel
40 gram tvålflingor 
1 liter kokande vatten 
1.5 dl bikarbonat 
20 droppar eterisk olja jag använde lavendel men kan uteslutas. 
 
Koka upp vattnet, ta kastrullen från plattan och vispa försiktigt ner tvålflingorna, sen bikarbonaten. Se till att allt är löst. Låt den svalna och droppa i eteriska oljan om man vill ha det. 
Klart! 
Jag använder ca 3 msk till varje tvätt. Vid en riktigt tuff fläck gnuggar jag lite vinäger och bikarbonat på fläcken innan jag stoppar in den i maskin. 
 
Efter tvätt hänger jag kläderna, handdukarna mm. Har slutat använda torktumlaren.